Εστίαση

Η συμβολή της διατροφής στην διατήρηση και προαγωγή της υγείας είναι γνωστή από την αρχαιότητα.Μέσα από πληθώρα μελετών ερευνητές έχουν αποδείξει την αξία της ισορροπημένης διατροφής τόσο για την πρόληψη όσο και για τη θεραπεία νοσημάτων ενώ παράλληλα θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες για τη διατήρηση της δημόσιας υγείας. Ο λόγος που τα τελευταία χρόνια η διατροφή αποτελεί όλο και περισσότερο στόχο αρκετών δραστηριοτήτων οφείλεται στο γεγονός ότι είναι ένας από τους ευκολότερα τροποποιήσιμους παράγοντες κινδύνου.

Η υιοθέτηση σήμερα του «Δυτικού τύπου» διατροφής σε αρκετές χώρες, η υπερκατανάλωση τροφής, η έλλειψη φυσικής δραστηριότητας και το κάπνισμα έχουν οδηγήσει στην εμφάνιση χρόνιων νοσημάτων όπως καρδιαγγειακά νοσήματα, σακχαρώδη διαβήτη, παχυσαρκία και διάφορες μορφές καρκίνου. Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας πάνω από το 50% των θανάτων και της ανικανότητας που προκαλούνται από εγκεφαλικά επεισόδια και καρδιαγγειακές παθήσεις θα μπορούσαν να προληφθούν με τη μείωση παραγόντων κινδύνου όπως η διατροφή, η υψηλή χοληστερόλη και αρτηριακή πίεση, η παχυσαρκία και το κάπνισμα.

Ο προστατευτικός ρόλος της Μεσογειακής διατροφής έναντι καρδιαγγειακών και μεταβολικών νοσημάτων καθώς επίσης και ορισμένων μορφών καρκίνου έχει αποδειχθεί από πολυάριθμες επιδημιολογικές μελέτες. Στοιχεία επίσης αποδεικνύουν ότι οι δείκτες θνησιμότητας στις Μεσογειακές περιοχές είναι χαμηλότεροι από εκείνες άλλων περιοχών, όπως στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής ή στις βόρειες Ευρωπαϊκές χώρες.

Με τον όρο Μεσογειακή Διατροφή αναφερόμαστε στις ειδικές διατροφικές συνήθειες ορισμένων περιοχών της λεκάνης της Μεσογείου που αναπτύχθηκαν τη δεκαετία του 1960. Η Μεσογειακή διατροφή αν και παρουσιάζει διαφορές μεταξύ των χωρών της Μεσογείου έχει κάποια γενικά χαρακτηριστικά :

•         Υψηλή́ αναλογία μονοακόρεστων προς κορεσμένα λιπαρά οξέα

•         Μέτρια πρόσληψη αιθανόλης (κυρίως κόκκινου κρασιού)

•         Υψηλή κατανάλωση λαχανικών

•          Υψηλή κατανάλωση δημητριακών (συμπεριλαμβανομένου και του ψωμιού)

•         Υψηλή κατανάλωση φρούτων

•         Υψηλή κατανάλωση οσπρίων

•         Χαμηλή κατανάλωση κρέατος και των προϊόντων του

•         Μέτρια κατανάλωση γάλακτος και γαλακτοκομικών προϊόντων

 

Βασικό επίσης χαρακτηριστικό της Μεσογειακής διατροφής αποτελεί η συνολική πρόσληψη λίπους 30-40% προερχόμενη από την κατανάλωση μονοακόρεστων λιπαρών οξέων κύρια πηγή των οποίων αποτελεί το ελαιόλαδο. Η συμμόρφωση με το πρότυπο της Μεσογειακής διατροφής έχει αποδειχθεί σε πολυάριθμες  μελέτες ότι μειώνει τον κίνδυνο για εμφάνιση αρτηριακής υπέρτασης  ενώ όσο πιο αυστηρά τηρεί κανείς τα χαρακτηριστικά της μειώνει τον κίνδυνο της ολικής και καρδιαγγειακής θνησιμότητας καθώς επίσης και  της θνησιμότητας από καρκίνο. Μέσα από την κατανάλωση επίσης 5 ή περισσοτέρων μερίδων φρούτων καθώς επίσης και 3 τουλάχιστον μερίδων  λαχανικών ο κίνδυνος για στεφανιαία νόσο μειώνεται αισθητά. Σημαντική όμως φαίνεται να είναι και η κατανάλωση ψαριού αφού μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης εγκεφαλικού ενώ δρα προστατευτικά έναντι καρδιαγγειακών και άλλων παθήσεων όπως επίσης και η λήψη ω-3 λιπαρών οξέων, πλήρων δημητριακών, βιταμίνης E και C, φυτικών ινών, β-καροτίνης και φυλλικού οξέος.

Ο ευεργετικός ρόλος λοιπόν των φρούτων, των λαχανικών, των μονοακόρεστων λιπαρών οξέων και άλλων τροφίμων είναι σαφής μέσα από μια πλειάδα ερευνών. Αντίθετα ιδιαίτερα βλαπτική επίδραση έχουν τα τρανς-λιπαρά τα οποία είναι υπεύθυνα για την αύξηση της LDL χοληστερόλης και την μείωση της HDL ενώ αυξάνουν τον κίνδυνο για στεφανιαία νόσο.

Το συμπέρασμα που προκύπτει λοιπόν από τις περισσότερες έρευνες είναι ότι απαιτείται μια διατροφή πλούσια σε φρούτα και λαχανικά, πλήρη δημητριακά, ξηρούς καρπούς, όσπρια, ψάρι ,και γαλακτοκομικά προϊόντα χαμηλά σε λιπαρά. Δηλαδή μια διατροφή με υψηλά ποσά φυτικών ινών, μέτρια ποσά πολυακόρεστων και μονοακόρεστων και όσο μεγαλύτερο περιορισμό των έτοιμων τυποποιημένων φαγητών, πλούσια σε κορεσμένα και ιδίως trans λιπαρά οξέα, απλά εξευγενισμένα σάκχαρα και υδατάνθρακες με υψηλό γλυκαιμικό δείκτη.

 Λαμβάνοντας λοιπόν υπ’ όψιν πλήθος στοιχείων μέσα από έγκυρες και αξιόπιστες μελέτες που επιβεβαιώνουν τα αδιαμφισβήτητα οφέλη και την αξία της Μεσογειακής διατροφής τόσο στην πρόληψη όσο και στην αποκατάσταση ασθενειών δεν θα μπορούσαμε όλοι εμείς στην Αρμονία να μην ακολουθήσουμε απόλυτα πιστά το πρότυπο και τους κανόνες της στηρίζοντας τους ασθενείς μας με τον καλύτερο και πιο φυσικό τρόπο αξιοποιώντας τα εκλεκτά προϊόντα που μας χαρίζει σε αφθονία η ελληνική γη.

Εστίαση